Neškôlka pomáha XIII

To sa mi páči!

Rozlúčka 🙂

Ahoj,
pre našich Neškôlkarov sme počas korona prázdnin pripravovali inšpirácie na aktivity, audiorozprávky a videá, s ktorými sme sa pravidelne delili aj s tebou, aby sme ti uľahčili toto náročné obdobie.
My už začíname neškôlkovať naživo a preto sa nateraz s tebou lúčime. 
Držíme palce, nech je váš škôlkarsky čas plný prírody, rešpektu a priestoru na bezstarostné detstvo.

Tešilo nás
Natálka, Ivka, Lula a Pyra

Tento newsletter vznikol vďaka sprievodkyniam z Neškôlky a Neškôločky. Ak ťa inšpiroval, podpor nás prosím jednorazovým alebo pravidelným darom cez portál darujme.sk.
Vďaka tvojmu príspevku môžeme aj naďalej rozvíjať deti zmysluplnými aktivitami, ktoré im pomôžu spokojne rásť.
Ďakujeme


Kto je vo vajíčku?

V dnešnom pracovnom zošite nájdeš vtáky, ktoré žijú pri vode a blízko ľudí. S drobcom môžete porovnávať ich vajíčka aj mláďatá.
Posledný mesiac sme sa venovali rodine a vtáctvu – naše aktivity reagovali na prírodu a kalendár. Práve toto je obdobie, kedy sa vtáky vracajú z teplých krajín, vďaka ich spevu je ich všade počuť a práve teraz si zakladajú hniezda a kladú vajcia. 



Líška Letoška

Príbeh o tom, ako líška Letoška našla nový domov, je o zmenách a ako sa s nimi vysporiadať.
Za príbehom nájdeš otázky, ktoré tvojmu drobcovi pomôžu zamyslieť sa, aké zmeny sa dejú v jeho živote a čo s nimi.


Kde mám srdce?

Pozrime sa do vnútra tela – mladším bude stačiť ukázať srdce, pľúca, žalúdok a črevá. So starším skús aj obličky, pečeň, kosti…
Budeš potrebovať len kriedu, chodník a pár kameňov.
Najprv sa na chodník s drobcom obkreslite kriedami. Pohľadajte oblé kamene (na ktoré môžeš naznačiť orgán) a spolu ich umiestnite kam patria. Keď drobec uvidí, kde máš orgány ty, poľahky umiestni svoje sám.


Ďalšie témy aktivity:

  • aha tu to mám – počúvajte si navzájom srdce alebo nahmatajte rebrá
  • ako to funguje? – napr.: keď zjem obed, požujem ho zubami, ide hltanom do žalúdka, potom črevami a von.
  • debata o zdraví všeobecne – aby naše telo fungovalo správne, musíme sa oň starať
  • hoci sme každý iný, vo vnútri sme rovnakí

Semafor


Zmeňte sa na dopravné prostriedky a brázdite spolu les/ihrisko/obývačku.
Urobte si 3 farebné kartičky: červenú. zelenú a oranžovú. Dohodnite sa, či je drobec chodec alebo dopravný prostriedok a podľa toho, čo mu ukazuje semafor (ty) musí stáť alebo ísť. Reakciami na semafor rozvíja dieťa svoju  sebakontrolu.
Vymeňte si role a máš výbornú príležitosť na “mocenské hry”. Dieťa má v rukách teraz moc a ono rozhoduje, čo sa bude diať. Keď ho necháš užiť si pocit, že teraz on rozhoduje o tom, čo sa bude diať, môže si tu  vyventilovať pnutie z toho, že o väčšine vecí v jeho živote zatiaľ rozhoduje niekto iný.



Každá aktivita sa dá zjednodušiť alebo spraviť náročnejšou podľa veku a schopností tvojho dieťaťa. Niektoré aktivity sú naše autorské, niektorými sme sa inšpirovali inde.

Nie sme pedagógovia, ale sprievodcovia v lesnom klube Neškôlka a Neškôločka. Náš tím má skúsenosti s prácou so zážitkovou pedagogikou, s predškolákmi a máme aj vlastné deti, ktoré nás toho naučili asi najviac 🙂


Zaujalo nás

Aj deti potrebujú niekedy cítiť, že majú moc. Viac o mocenských hrách a ich význame vo výchove sme našli v článku s hrozivým nadpisom 🙂 

To sa mi páči!