Neškôlka pomáha I.

To sa mi páči!

Pre deti vo veku 2-3,5 roka

Pre našich Neškôlkarov pripravujeme inšpirácie na aktivity, audiorozprávky a videá, s ktorými sa chceme podeliť aj s tebou, aby sme ti uľahčili toto náročné obdobie “korona prázdnin”.
Natálka, Ivka, Lula a Pyra


Tento materiál vznikol vďaka sprievodkyniam z Neškôlky a Neškôločky. Ak ťa inšpiroval a chceš pomôcť jeho ďalšej tvorbe, podpor nás prosím jednorazovým alebo pravidelným darom cez portál darujme.sk.
Vďaka tvojmu príspevku môžeme aj v čase krízy rozvíjať deti zmyslupnými aktivitami, ktoré im pomôžu spokojne rásť.
Ďakujeme 🙂

Kedy si šťastný?

Vyrob si papierové placky (kruhy) s emóciami napríklad takto:
základné (zelená = šťastný/veselý, modrá = smutný),
rozšírené (červená = nahnevaný, hnedá = mrzutý/nespokojný, žltá = nadšený a pod.)
Vezmi vždy jednu placku s emóciou a rozprávajte sa o nej:
Kedy naposledy si bol/a šťastný/á? Hľadajte spolu situácie zo života dieťaťa, časom ich bude vedieť pomenovať samo.

Ďalšie otázky pre staršie deti: Čo si pri tom cítil/a v tele? Dieťa sa zamyslí nad vlastným prežívaním a učí sa rozpoznávať rôzne vonkajšie a vnútorné prejavy emócie. Alebo: A čo si vtedy urobil/a? Deti zvyknú spomínať: usmievam sa/buchol som ho/zakričal/plakal som…

Je dôležité mať na túto aktivitu pohodu a nikam sa neponáhľať. Deti ešte len objavujú svoje pocity a je to pre ne často náročné.
Je to výborná aktivita na večerný rituál (čo si dnes zažil/a?) a reflexiu, ktorá pomáha dieťaťu spoznávať sa.
Emócie pomenujeme, hľadáme vnútorné a vonkajšie prejavy, spájame so situáciami, ktoré dieťa zažíva. Toto všetko smeruje ku zlepšeniu sebaovládania.


Farby, tvary, počítanie

Ku plackám s emóciami (vyššie) si vyrob rovnako farebné menšie placky. Môžeš pripraviť aj rôzne iné geometrické tvary (trojuholníky/štvorce…) S dieťaťom sa pustite do triedenia – podľa farieb, veľkostí, tvarov. Môžete ich počítať a kombináciou tvarov vytvárať ďalšie obrazce.


Pokladovka

Hodí sa na von aj na dnu a pokladom môže byť desiata, olovrant či narodeninový darček.
Postup: schovaj “poklad” na nejaké miesto, nakresli k nemu mapu:
a) môže byť úplne jednoduchá a viesť priamo k pokladu
b) komplikovanejšia – vyznačená cestička s viacerými zastávkami (písmenami/číslicami) kde budú jednoduché úlohy (od sprav drep po zaspievaj pesničku)
c) najkomplikovanejšia na výrobu – mapa s označením miesta (kde ale nebude poklad), tam nájde ďalšiu časť mapy, ktorá odkazuje na ďalšiu časť mapy atď.Tip: pridaj témy – napríklad hľadanie písmen svojho mena, nejaký príbeh ktorý sa postupne odhaľuje, eko hľadanie zvieratiek (ste v džungli a hľadáte ohrozené druhy), autíčka (ste opravári a hľadáte pokazené autá), lekári…


Zoraďovačky: aké vlastnosti majú veci?

Všetko čo nájdete doma alebo vonku sa dá zoraďovať podľa rôznych vlastností: podľa veľkosti, farieb, využitia, či kto ich najčastejšie využíva. Zoraďujte napríklad: farbičky, štetce, kriedy, paličky, listy, kamienky, loptičky, vrchnáky, autíčka, zvieratká, členov rodiny… Dieťa hľadá podobnosti a rozdiely, objavuje súvislosti medzi vecami.


Tento materiál pripravujeme dvakrát týždenne. Jeden je zameraný na deti vo veku 2-3,5 roka, druhý na deti vo veku 3-6 rokov. Každá aktivita sa dá zjednodušiť alebo spraviť náročnejšou podľa veku a schopností tvojho dieťaťa. Niektoré aktivity sú naše autorské, niektorými sme sa inšpirovali inde.

Každá aktivita sa dá zjednodušiť alebo spraviť náročnejšou podľa veku a schopností tvojho dieťaťa. Niektoré aktivity sú naše autorské, niektorými sme sa inšpirovali inde.

Nie sme pedagógovia, ale sprievodcovia v lesnom klube Neškôlka a Neškôločka. Náš tím má skúsenosti s prácou so zážitkovou pedagogikou, s predškolákmi a máme aj vlastné deti, ktoré nás toho naučili asi najviac 🙂


Zaujalo nás

Milujeme knihy a detské špeciálne. Inšpirácie k tým našim nachádzame aj na portáli citajmesispolu.sk.

Okrem mnohých dôvodov, prečo je čítanie pre rozvoj dieťaťa a jeho vzťahu s rodičom dôležité, je to parádna príležitosť oddýchnuť si pri spoločnej aktivite – stačí sedieť a čítať 🙂

To sa mi páči!